ΑΫΠΝΙΑ


Ύπνος, αγρυπνίη, αμφότερα μάλλον του μετρίου γινόμενα, νούσος.
Τόσο ο ύπνος όσο και η αγρύπνια, αν ξεπερνούν το μέτρο σημαίνουν ασθένεια.
(Ιπποκράτης, 460-370 π.Χ.)

Ο ύπνος και η ψυχική υγεία είναι στενά συνδεδεμένα. Η στέρηση του ύπνου έχει άμεσο αντίκτυπο στην ψυχολογική κατάσταση των ανθρώπων και στην ψυχική τους υγεία. Αντιστοίχως και τα άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας είναι πιο πιθανό να έχουν αϋπνία ή άλλες διαταραχές ύπνου. Ο ύπνος, συμφωνα με μελέτες, παίζει σημαντικό ρόλο στην ικανότητα ρύθμισης των συναισθημάτων σε ανθρώπους που πάσχουν από άγχος ή κατάθλιψη.

Πώς λειτουργεί ο ύπνος;

Κάθε 90 λεπτά, ένας κανονικός κύκλος του ύπνου κυμαίνεται μεταξύ δύο μεγάλων κατηγοριών – αν και ο χρόνος που περνάμε  στη μία ή την άλλη κατηγορια αλλάζει καθώς ο ύπνος εξελίσσεται. Κατά τη διάρκεια του “ήσυχου” ύπνου, ένα άτομο προχωρά μέσα από τέσσερα στάδια σε όλο και πιο βαθυ ύπνο. Η θερμοκρασία του σώματος πέφτει, οι μύες χαλαρώνουν, ο καρδιακός ρυθμός και οι αναπνοές μειώνονται . Το βαθύτερο στάδιο του ήρεμου ύπνου παράγει φυσιολογικές αλλαγές που βοηθούν στην ενίσχυση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η άλλη κατηγορία ύπνου, ο ύπνος REM (ταχεία κίνηση των ματιών), είναι η περίοδος που οι άνθρωποι ονειρεύονται. Η θερμοκρασία του σώματος, η αρτηριακή πίεση, ο καρδιακός ρυθμός και η αναπνοή αυξάνονται στα επίπεδα που μετριούνται όταν οι άνθρωποι είναι ξύπνιοι. Οι μελέτες αναφέρουν ότι ο ύπνος REM ενισχύει τη μάθηση και τη μνήμη και συμβάλλει στη συναισθηματική υγεία – με σύνθετους τρόπους.

Παρόλο που οι επιστήμονες προσπαθούν ακόμα να ξεδιαλύνουν όλους τους μηχανισμούς, έχουν ανακαλύψει ότι η διαταραχή του ύπνου – η οποία επηρεάζει τα επίπεδα των νευροδιαβιβαστών και των ορμονών του στρες, μεταξύ άλλων – προκαλεί δυσλειτουργίες στον εγκέφαλο, μειώνοντας τη σκέψη και τη συναισθηματική ισορροπία . Με τον τρόπο αυτό, η αϋπνία μπορεί να ενισχύσει τις επιπτώσεις ψυχιατρικών διαταραχών και αντίστροφα.

Ψυχολογικές επιπτώσεις της στέρησης του ύπνου

Υπάρχουν περισσότεροι από 70 τύποι διαταραχών ύπνου. Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα είναι η αϋπνία (δυσκολία στην εναρξη  ή η παραμονή στον ύπνο), η αποφρακτική άπνοια ύπνου (διαταραχή στην αναπνοή που προκαλεί  πολλαπλές αφυπνίσεις), διάφορα σύνδρομα κίνησης (δυσάρεστη  αισθητικότητα που προκαλεί  νυχτερινές συσπάσεις) και ναρκοληψία (υπερβολική υπνηλία ή ύπνο ξαφνικά κατά τη διάρκεια της ημέρας ).

Ο τύπος διαταραχής του ύπνου, ο επιπολασμός και ο αντίκτυπος ποικίλλουν ανάλογα με την ψυχιατρική διάγνωση. Αλλά η αλληλεπικάλυψη μεταξύ των διαταραχών του ύπνου και των διαφόρων ψυχιατρικών προβλημάτων είναι τόσο μεγάλη που οι ερευνητές υποψιάζονται από καιρό ότι και οι δύο τύποι προβλημάτων μπορεί να έχουν κοινές βιολογικές ρίζες.

Τι λένε οι έρευνες;

Ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι άνθρωποι με φτωχό ύπνο δυσκολεύονται να δουν τις καταστάσεις θετικά. Οι επιστήμονες από το University of Illinois at Chicago College of Medicine μέτρησαν τη δραστηριότητα διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου σε 78 εθελοντές από 18 έως 65 ετών που είχαν διαγνωστεί με αγχώδη διαταραχή, μείζονα κατάθλιψη ή και τα δύο.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που δημοσιεύθηκε στο Depression and Anxiety, ο φτωχός ύπνος επηρεάζει συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη ρύθμιση αρνητικών συναισθηματικών αντιδράσεων, ιδιαίτερα σε όσους έχουν άγχος και κατάθλιψη, περιορίζοντας την ικανότητα να βλέπουν τα πράγματα θετικά. Επιπλέον, μελέτες νευροαπεικόνισης και νευροχημείας υποδεικνύουν ότι ο καλός ύπνος μιας νύχτας βοηθά στην ενίσχυση τόσο της ψυχικής όσο και της συναισθηματικής ανθεκτικότητας, ενώ οι χρόνιες διαταραχές του ύπνου θέτουν τις βάσεις για αρνητική σκέψη και συναισθηματική ευπάθεια.

Αντιμετώπιση

Η θεραπεία για το πιο συνηθισμένο πρόβλημα ύπνου, την αϋπνία, δεν είναι η ίδια για όλους τους ανθρώπους. Η αντιμετώπιση της δυσκολίας θα κριθεί από τη συνύπαρξη ψυχιατρικής διαταραχής ή όχι και σε συνεννόηση με τον ειδικό που παρακολουθεί το εκάστοτε άτομο. Σημαντικά  στοιχεία για την αντιμετώπιση της αϋπνίας και των άλλων διαταραχών ύπνου είναι κάποιες αλλαγές στον τρόπο ζωής του ατόμου, ψυχοθεραπεία και φαρμακευτική αγωγή αν κριθεί απαραίτητο.

Χριστίνα Μπαλή

Ψυχολόγος

64 thoughts on “ΑΫΠΝΙΑ”

  1. Hey I know this is off topic but I was wondering if you
    knew of any widgets I could add to my blog that automatically
    tweet my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you
    would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy
    reading your blog and I look forward to your new updates.

  2. Hi there, I discovered your website by means
    of Google while looking for a similar subject, your web site got here up,
    it seems great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.[X-N-E-W-L-I-N-S-P-I-N-X]Hi there,
    just changed into alert to your weblog through Google, and
    located that it’s truly informative. I am gonna watch out for
    brussels. I will appreciate should you proceed this in future.
    Numerous other people will probably be benefited out of your
    writing. Cheers!

    my webpage: Testolmax

  3. A lot of thanks for all of your efforts on this blog.
    Kate loves engaging in internet research and it is easy
    to see why. I learn all regarding the powerful
    mode you present efficient information via
    the blog and as well welcome response from visitors on that
    issue so my daughter has been becoming educated so much. Take advantage of the
    rest of the new year. You’re performing a dazzling job.

    Feel free to visit my blog post :: Gentille Derma Cream

  4. Having read this I thought it was extremely informative.
    I appreciate you spending some time and energy to put this article together.
    I once again find myself personally spending a significant amount of time
    both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

  5. Right here is the perfect site for anybody who wishes to
    understand this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I really will need to?HaHa).
    You definitely put a brand new spin on a topic that
    has been discussed for years. Excellent stuff, just
    excellent!

    Feel free to surf to my web blog; http://donkhamin.go.th/webboard/index.php?action=profile;u=96125

  6. Hello there! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa?

    My site discusses a lot of the same topics as yours and I
    believe we could greatly benefit from each other. If you’re interested
    feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you!
    Awesome blog by the way!

    Review my homepage; Green Leaf Hills CBD Review

  7. I don’t know whether it’s just me or if perhaps everyone else experiencing issues with your blog.
    It seems like some of the text within your content are running off the screen. Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them too?
    This might be a problem with my web browser because I’ve
    had this happen before. Thanks

  8. You really make it seem so easy together with your presentation however I find this topic
    to be actually something that I feel I’d never
    understand. It seems too complex and very extensive for me.
    I am taking a look ahead on your next submit, I will try to get the dangle of it!

    Feel free to surf to my web blog MaxBHB

  9. We absolutely love your blog and find nearly all of your
    post’s to be what precisely I’m looking for. can you offer guest writers to write content
    for you personally? I wouldn’t mind writing a post or elaborating on many of
    the subjects you write regarding here. Again, awesome blog!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *