Αφήστε τα παιδιά να παίξουν :η αξία του παιχνιδιού για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

Παιδιά που παίζουν

Με αφορμή την πρόσφατη έκθεση των Yogman et. al. (2018) με τίτλο ‘’power of play’’ όπου χαρακτηριστικά αναφέρουν το πόσο έχει μειωθεί ο χρόνος παιχνιδιού τα τελευταία 15 χρόνια σε αντίθεση με τον χρόνο μπροστά στις οθόνες που συνεχώς αυξάνεται, θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε συνοπτικά την επίδραση του παιχνιδιού σε όλους τους τομείς ανάπτυξης της παιδικής ηλικίας καθώς και την θεραπευτική του αξία. Τα στατιστικά στοιχεία είναι απογοητευτικά αφού στην πραγματικότητα, περίπου το 30% των μικρών παιδιών δεν βγαίνουν ούτε καν στο σχολικό διάλειμμα (Yogman et.al,2018). Οι ώρες εργασίας των γονέων, ο χρόνος που περνούν τα παιδιά μπροστά στην οθόνη, τα μηνύματα που δέχονται οι γονείς από την σύγχρονη κοινωνία πως πρέπει να εκθέσουν τα παιδιά τους σε ατελείωτες δραστηριότητες, ακόμη και η τάση του σχολείου να αντικαταστήσει τις ώρες παιχνιδιού για να εισαγάγει νωρίτερα τον «ακαδημαϊκό» χρόνο, στερούν από τα παιδιά πολύτιμο αδόμητο χρόνο παιχνιδιού (Ginsburg, 2007) .

Το παιχνίδι έχει αναγνωριστεί από την Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα ως πολύτιμο και απαραίτητο στοιχείο της παιδικής ανάπτυξης και αναγνωρίστηκε ως δικαίωμα σε κάθε παιδί (Ηνωμένα Έθνη, 1989). Σύμφωνα με το βρετανικό οργανισμό Play Therapy ” το παιχνίδι είναι μια σωματική ή διανοητική ψυχαγωγική δραστηριότητα που διαδραματίζεται αποκλειστικά για διασκέδαση και δεν έχει άλλο στόχο». Έχουν γραφτεί μελέτες σχετικά με τον αντίκτυπο που έχει το παιχνίδι στα ζώα, τους ενήλικες και τα παιδιά, καθώς και την ποικιλομορφία στην προσέγγιση του παιχνιδιού. Δεδομένου ότι η έρευνα για τον αντίκτυπο του παιχνιδιού στους ενήλικες είναι πολύ περιορισμένη, το παρόν άρθρο θα προσπαθήσει να τονίσει και να αναλύσει τη σημασία του παιχνιδιού για τα παιδιά. Ο Brian Sutton Smith (1997) στο βιβλίο του χαρακτηρίζει το παιχνίδι ως μια ασάφεια που απαιτεί τη βοήθεια διαφόρων ειδικοτήτων και επιστημονικών κλάδων που πρέπει να προσεγγιστούν ή να κατανοηθούν και ο Stapleton (1981) τονίζει το γεγονός ότι το παιχνίδι θεωρείται διαδικασία, όχι προϊόν, αφού υποδεικνύει τον καθολικό τρόπο με τον οποίο τα παιδιά ζουν και μαθαίνουν.

Τα δεδομένα από αρκετές μελέτες (Ginsburg 2007, Henry 1990, Stapleton 1981) φανερώνουν ότι κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού οι γονείς έχουν μια μοναδική ευκαιρία να εμπλακούν πλήρως με τα παιδιά τους, καθώς το παιχνίδι είναι μια άμεση μορφή επικοινωνίας. Οι σχέσεις γονέων-παιδιών ενισχύονται καθώς τα παιδιά θεωρούν ότι έχουν την αποκλειστική προσοχή του ενήλικα που επικεντρώνεται στον δικό τους κόσμο (Henry, 1990) ενώ οι συνεχείς αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους, καθώς το παιχνίδι εξελίσσεται, επιβεβαιώνει την πλήρη προσοχή του γονέα στο παιδί και ενισχύει τον δεσμό (Ginsburg, 2007). Οι γονείς είναι σε θέση να παρατηρούν πώς το παιδί τους αντιδρά, σκέφτεται, συμπεριφέρεται, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Αυτό τους προσφέρει το πλεονέκτημα να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν τον κόσμο από την οπτική του παιδιού τους, να αφουγκραστούν τα συναισθήματά του (φόβους, ανασφάλειες, θυμό, ένταση) και ως αποτέλεσμα να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά με τα παιδιά τους (Ginsburg, 2007). Μέσω του παιχνιδιού, ο γονέας είναι σε θέση να καταλάβει πώς αισθάνεται το παιδί για τον εαυτό του και πώς αισθάνεται για τον κόσμο γύρω του. Ο ‘’κόσμος’’ που περιβάλλει το παιδί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού αποτελείται κυρίως από τους ανθρώπους που αλληλεπιδρούν μαζί του και λιγότερο από το αντικείμενο. Η αντίδραση του γονέα, η ενθάρρυνση, ο αισιόδοξος τόνος στη φωνή τους καθώς και το γεγονός ότι οι φροντιστές βρίσκονται δίπλα στο παιδί, του προσφέρουν ένα αίσθημα ασφάλειας και αυτοπεποίθησης (Stapleton, 1981). Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι αυτή η συνεργασία με τους γονείς είναι ιδιαίτερα ευεργετική για την ενίσχυση του δεσμού μεταξύ του παιδιού και του φροντιστή.

Ένα άλλο σημαντικό όφελος από το παιχνίδι είναι η θεραπευτική του αξία. Το θεραπευτικό παιχνίδι πρωτοεμφανίστηκε στη Μεγάλη Βρετανία μέσω της ψυχοδυναμικής προσέγγισης τον 19ου αιώνα και σύντομα εξελίχθηκε στην πιο δημοφιλή ψυχοθεραπευτική προσέγγιση για τα παιδιά (Robertson, 2016). Το βιβλίο «Πόλεμος και Παιδιά» (Freud A., Burlingham D., 1943) αναλύει τις διαφορές μεταξύ ενηλίκων και παιδιών σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εκφράζουν τις εμπειρίες τους από τις βομβιστικές επιθέσεις του Λονδίνου (Robertson, 2016). Οι ενήλικες προτιμούσαν τη λεκτική επικοινωνία, ενώ τα παιδιά απέφευγαν να συζητούν και προτιμούσαν να παίζουν για τις εμπειρίες τους (Robertson, 2016). ‘’Έχτιζαν σπίτια με τουβλάκια, μετά έριχναν βόμβες σε αυτά τα σπίτια, τα σπίτια έπιαναν φωτιά, σειρήνες ακούγονταν και μερικοί άνθρωποι τελικά πέθαιναν ή τραυματίζονταν’’  (Robertson, 2016). Ο Freud S. (1915), ο Klein Μ. (1955) και ο Freud A. (1965) πίστευαν ότι το εγώ του παιδιού μπορεί να ενισχυθεί μέσω του παιχνιδιού και της θεραπευτικής ερμηνείας, καθώς κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού το παιδί αποκαλύπτει συμβολικά εσωτερικές συγκρούσεις και όλα τα ασυνείδητα στοιχεία που μπορεί να εξελιχθούν σε ψυχιατρικές διαταραχές εάν δεν επιλυθούν (Robertson, 2016). H ‘’θεραπεία αποφόρτισης’’ του Levy (1938, όπως αναφέρεται στην Robertson 2016), για παιδιά που έχουν υποστεί τραυματικά γεγονότα βασίστηκε στην εμπιστοσύνη που αναπτύσσεται προς το πρόσωπο του θεραπευτή κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού και η ‘’Θεωρία του δεσμού’’ του Bowlby (1969, όπως αναφέρεται στην Robertson 2016) εξηγεί πώς ο πρωταρχικός δεσμός γίνεται πρότυπο για τις σχέσεις κάποιου σε όλη τη ζωή. Η Παιγνιοθεραπεία μοιράζεται με αυτές τις δύο προσεγγίσεις τη σημασία του δεσμού μεταξύ του θεραπευτή και του παιδιού και υποστηρίζει ότι μέσω αυτού του δεσμού, ο θεραπευτής βοηθά το παιδί να δημιουργήσει έναν ασφαλή δεσμό με έναν ενήλικα,  ως βάση για την εδραίωση νέων δεσμών του παιδιού με το περιβάλλον (Robertson, 2016). Ο Winnicott (1974), από την άλλη, τονίζει το «μεταβατικό αντικείμενο», μια κούκλα, ένα ρούχο της μαμάς ή του φροντιστή ως δίχτυ ασφαλείας για το παιδί απουσία της μητέρας/φροντιστή και στο βιβλίο του «Play and Reality» ισχυρίζεται ότι τα παιδιά που δεν είναι σε θέση να παίζουν, ‘’κινδυνεύουν να παγιδευτούν στην παραφροσύνη, καθώς δεν έχουν την ευκαιρία να επεξεργαστούν την πραγματικότητα’’ (Robertson, 2016).

Επιπλέον, το παιχνίδι είναι υψίστης σημασίας για τη γνωστική εξέλιξη ενός παιδιού καθώς το προετοιμάζει για την πλήρη συμμετοχή του στον κόσμο (Piaget, 1962). Το παιχνίδι βοηθά τα παιδιά να αποκτήσουν τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη γνωστική τους ανάπτυξη, όπως η κατανόηση των γεγονότων της καθημερινής ζωής και των ανθρώπινων σχέσεων. Μέσα από την μίμηση μαθαίνουμε να μιλάμε, να δουλεύουμε ή να εξερευνούμε τον κόσμο. Τα μωρά μιμούνται τους φροντιστές τους και η θετική ανατροφοδότηση φροντίδας επιβραβεύει το μωρό και τη διαδικασία μίμησης. Η πρωτογενής μίμηση γίνεται μίμηση ενός χαρακτήρα και τα παιδιά μιμούνται τις κινήσεις, τις εκφράσεις, τα λόγια του άλλου. Καθώς τα παιδιά παίζουν ρόλους, ανταλλάσσουν πληροφορίες για τον κόσμο, τον ρόλο τους, την ενήλικη ζωή τους και έχουν την ευκαιρία να διορθώσουν ο ένας τον άλλο σύμφωνα με τα ερεθίσματα και τις γνώσεις τους (Stapleton, 1981). Ο Piaget (1962) υπογραμμίζει τη σημασία του συμβολικού παιχνιδιού ως τη διαδικασία αφομοίωσης του κόσμου που επιτρέπει στην λογική να ευδοκιμεί και να χρησιμοποιεί το παιχνίδι ως μια μαθηματική, σωματική, γνωστική, κοινωνική εμπειρία. Επιπλέον, η επίλυση προβλημάτων αποτελεί βασικό κομμάτι της γνωσιακής ανάπτυξης και το ενδιαφέρον και η ευχαρίστηση του παιδιού να ολοκληρώσει το έργο μέσω του παιχνιδιού, απλοποιώντας το (Stapleton, 1981). Τέλος, η γλώσσα μέσω του παιχνιδιού αναπτύσσεται με πολλούς τρόπους, αφού τα παιδιά χρησιμοποιούν λέξεις για να επικοινωνούν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, να συνθέτουν τραγούδια και ποιήματα, να εφευρίσκουν ρόλους και να τους υποδύονται ή να γράφουν κανόνες σε ένα ομαδικό παιχνίδι (Stapleton, 1981).

Εκτός του Piaget (1962) που υιοθετεί την αντιφατική θεωρία της μάθησης, ο Vygotsky (Gupta, 2009) εμβαθύνει στην κοινωνικοπολιτική θεωρία καθώς πιστεύει ότι η οικοδόμηση της γνώσης από τα παιδιά επηρεάζεται από κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Ένα βασικό στοιχείο της κοινωνικής συναισθηματικής μάθησης είναι οι αυθεντικές αλληλεπιδράσεις που διαδραματίζονται μεταξύ των παιδιών που παίζουν (Ginsburg, 2007). Το αδόμητο παιχνίδι επιτρέπει στα παιδιά να ανακαλύπτουν μόνοι τους, τους κανόνες μιας ομάδας. (Mc Elwain & Volling, 2005). Τα παιδιά αντιδρούν μέσω της κοινωνικής αλληλεπίδρασης του παιχνιδιού, αλλά συνειδητοποιούν επίσης ότι τα άλλα παιδιά αντιδρούν στη δική τους συμπεριφορά και την προσαρμόζουν, την μεταμορφώνουν σε ένα αποδεκτό πρότυπο (Stapleton, 1981). Μέσω του κοινωνικού παιχνιδιού, το παιδί αρχίζει να επικοινωνεί με γονείς, αδέλφια, συνομηλίκους. Tα παιχνίδια ρόλων το βοηθούν να ανακαλύψει πώς λειτουργεί το σύστημα κανόνων σε μια κοινωνία. Σύμβολα όπως οι  κούκλες που αναπαριστούν διαφορετικούς ρόλους, διδάσκουν στο παιδί τι θεωρείται αποδεκτή συμπεριφορά από την κοινωνία (Stapleton, 1981), ενώ άλλα σύμβολα όπως οι ήρωες κινούμενων σχεδίων, ο ρόλος του δασκάλου, ο ρόλος του γιατρού, ο μηχανικός, επιτρέπουν στο παιδί να υιοθετήσει διάφορους ρόλους και του προσφέρουν τη δυνατότητα να μάθει πώς λειτουργεί το κοινωνικό σύστημα. Καθώς κατανοούν και κατακτούν τον κόσμο, το παιχνίδι τελικά βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν την εμπιστοσύνη και την αυτοεκτίμηση που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν μελλοντικές προκλήσεις (Band & Weisz, 1988).

Άξια αναφοράς είναι αναμφίβολα η σημασία του παιχνιδιού για τη σωματική υγεία ενός παιδιού. Το τρέξιμο, η αναρρίχηση, το άλμα, ο χορός ή αργότερα η συμμετοχή ενός παιδιού σε αθλητικά ομαδικά παιχνίδια το βοηθούν να συνθέσει και να διατηρήσει ένα ισχυρό σώμα, που σημαίνει ένα υγιές σώμα. Το παιχνίδι έχει προταθεί ως ένα εξαιρετικό κίνητρο για σωματική άσκηση που θα μπορούσε να λύσει την επιδημία της παχυσαρκίας (Ginsburg, 2007) και αποτελεί βασική δραστηριότητα απαραίτητη για την υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου του παιδιού (Tamis-LeMonda, Shannon, Cabrera, & Lamb, 2004).

Παρ ‘όλα δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πως το παιχνίδι είναι κυρίως πηγή χαράς, ουσιαστικής συνιστώσας της παιδικής ηλικίας. Η υποστήριξη ενός υγιούς πλαισίου για ελεύθερο και αυθόρμητο παιχνίδι είναι υψίστης σημασίας σε μια εποχή που υπάρχουν παραδείγματα έλλειψης χρόνου καθώς και έλλειψης φυσικού περιβάλλοντος, όπου το παιχνίδι θα μπορούσε να διαδραματιστεί.

Κοραχάη Σοφία
Ψυχοπαιδαγωγος/ εκπ. Κλινική Ψυχολογος  Anglia Ruskin University

References

Band, E. B., & Weisz, J. R. (1988). How to feel better when it feels bad: Children’s perspectives on coping with everyday stress. Developmental Psychology, 24(2), 247.

Burlingham, D., & Freud, A. (1943). War and children.

Ginsburg, K. R. (2007, January). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Pediatrics, 119(1)

Gupta, A., (2009) Vygotskian perspectives on using dramatic play to enhance children’s development and balance creativity with structure in the early childhood classroom, Early Child Development and Care, 1041-1054.

Henry, M. (1990). More than just play: The significance of mutually directed adult‐child activity. Early Child Development and Care, 60(1), 35-51.

McElwain, N. L., &Volling, B. L. (2005). Preschool children’s interactions with friends and older siblings: relationship specificity and joint contributions to problem behavior. Journal of family psychology, 19(4), 486.

Piaget, J. (1962). Plays, Dreams, Imitations in childhood. New York: Norton.

Robertson, T. (2016) Playtherapy (Παιγνιοθεραπεία).

Stapleton, C., Yahraes, Herbert C, Ebon Research Systems, & National Institute of Mental Health. (1981). The importance of play. Dept. of Health and Human Services, Public Health Service, Alcohol, Drug Abuse, and Mental Health Administration, National Institute of Mental Health; For sale by the Supt. of Docs., U.S. G.P.O.

Sutton-Smith, B. (1997). The ambiguity of play.

Tamis‐ LeMonda, C. S., Shannon, J. D., Cabrera, N. J., & Lamb, M. E. (2004). Fathers and mothers at play with their 2‐and 3‐year‐olds: Contributions to language and cognitive development. Child development, 75(6), 1806-1820.

United Nations, Convention on the Rights of the Child (CRC), (1989).

Winnicott, D. (1974). Playing and reality (Pelican Books). Harmondsworth: Penguin.

Yogman, M., Garner, A., Hutchinson, J., Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. (2018). The Power of Play: A Pediatric Role in Enhancing Development in Young Children. Pediatrics, 1.

627 thoughts on “Αφήστε τα παιδιά να παίξουν :η αξία του παιχνιδιού για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.”

  1. Kalo ngomongin sepakbola ga akan pernah habis.., mengapa demikian? Sebab tiap regu mempunyai keunggulan masing-masing dan kita sebagai pensupport dan penggemar sepakbola benar-benar menyenangi dengan informasi-isu terkini tentang update kabar terkini regu-regu sepakbola Indonesia dan dunia.

  2. Pretty section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital
    to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
    Any way I will be subscribing to your feeds and even I achievement you
    access consistently fast.

  3. Lomba sepakbola dan regu-regu ternama akan senantiasa menjadi isu unggulan yang akan dibaca oleh tiap penggemarnya. Belum lagi kata-kata pelatih yang cukup controversial akan membikin anda menjadi kian bermotivasi untuk membaca info sepakbola harian terkini di laman 138 Indonesia.

  4. İkinci el eşya alım satımında 20 yılın verdiği tecrübe ile hizmet veren firmamız, ikinci el eşya alım satımında sizlere uygun fiyatlarla yardımcı olmaktadır. Satın aldığımız ürünler,

    Yatak Odası,
    Yemek Masası ve Sandalyesi,
    Koltuk Takımı,
    Televizyon,
    Şeklinde olup, beyaz eşya ve elektronik ürünleriniz değerinde alınmaktadır. Sektörde profesyonel ekipler ile hizmet veren firmamız, deneyimli ekipleriyle eşyalarınızı incelemekte ve sektöre en yüksek fiyatları teklif etmektedir.

    İkinci el eşyalara göz atmak istiyorsanız, bunlar size en uygun fiyatlarla sunulmaktadır. Müşteri memnuniyetini ön planda tutan firmamız, size hızlı ve güvenilir hizmet vermektedir. Kataloğumuzu görmek istiyorsanız bizimle iletişime geçebilir, istediğinizi sorabilirsiniz.

  5. What i do not understood is in truth how you are now not really much more smartly-preferred than you may be now.
    You’re so intelligent. You realize thus considerably relating to this
    topic, produced me individually believe it from numerous numerous
    angles. Its like men and women don’t seem to be involved until it’s something to do with Girl gaga!
    Your individual stuffs great. At all times deal with
    it up!

  6. Gündem haberleri Konya’nın Karapınar ilçesinde, yıllar evvel oluşan obruğun içerisinde, 45 metre çapında 2 metre derinliğinde obruk meydana geldi. Karapınar ilçesinde obruk oluşumunun yaşandığı mahallenin sakinlerinden Şammas Parlak, Obruk içerisinde obruk olmasına birinci sefer şahit oluyoruz. İçinde koyun kuzu olabilirdi. İki üç gün evvel bir şey yoktu. Sıkça geldiğimiz bir yer dedi.

  7. AŞILAMADA SON DURUM Aktüel koronavirüs tabloyu toplumsal medya hesabından paylaşan Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, “Vefat sayımız düne nazaran az olsa da çok yüksek. Olay sayımız düne nazaran az olsa da çok yüksek. Lakin şu salgından bayram kutlar üzere çıkmak da var. Daima birlikte önlemlere uyup, aşılarımızı Şimdiki datalarda, salgına karşı devam eden aşılama çalışmalarıyla ilgili son bilgiler de yer alıyor. Buna nazaran, birinci doz Türkiye ortalaması yüzde 76.57, ikinci doz ortalaması yüzde 58.62, birinci, ikinci ve üçüncü doz toplamı ise 92 milyon 391 bin 3 oldu. Bakanlığın 26 Ağustos datalarına nazaran, dün 297 bin 68 test yapılmıştı. Dün, 19 bin 616 hadise tespit edilirken, 257 kişi hayatını kaybetmiş ve 15 bin 205 kişi sıhhatine kavuşmuştu dedi.

  8. تنزيل الصور من الانستجرام بسيط للغاية ، على عكس ما هو معروف. يمكن تنزيل صور الانستجرام لنظامي التشغيل iOS و لنظام Android على موقعنا. يمكنك تنزيل صور عالية الجودة من الانستجرام من اختيارك إلى هاتفك.

    كيفية تنزيل الصور من الانستجرام ؟
    طريقة لتنزيل الصور على الانستجرام ؛ انسخ رابط المنشور الذي تريد تنزيله واكتبه في المربع الموجود على موقعنا واضغط على زر التنزيل.

  9. In the video below you are going to see how I use xxx to find places on high quality targeted blogs to leave comments and to build some really fantastic high authority backlinks and although in the video below, I only find a couple of places, but if you spend a little longer, then you find some great places to leave your link. It really does go to show that I am doing this live and not staged because of I was I would have pre-found the links.

  10. بينما يمكنك تنزيل مقاطع فيديو انستجرام دون استخدام أي برنامج ، يمكنك أيضًا تنزيل مقاطع فيديو انستجرام بدقة عالية كاملة. بفضل الخدمة التي نقدمها مجانًا ، يمكنك تنزيل مقاطع الفيديو على هواتف iPhone أو Android والأجهزة اللوحية وأجهزة الكمبيوتر.

    كيفية تنزيل فيديو انستجرام؟
    بعد نسخ الرابط في فيديو الانستجرام الذي تريد تنزيله ، الصق الرابط في مربع نسخ الرابط على موقعنا وانقر فوق تنزيل.

  11. Aslında Cami Halıları denilince sadece halının camilerde kullanılanı olarak düşünülen Cami Halısı aslında nevi şahsına münhasırdır. Yani tamamen kendine özgü ayrı bir üründür. Kendine özgü ayrı bir ürün olmasının sebebi ise tek kullanım yerinin camiler olması dışında desen, renk, büyüklük ve kullanılan madde yoğunluğunun tamamen camilere uygun şekilde yapılması ve seçilmesidir.

  12. Kalkınma ve ilerleme yolunda her geçen gün yeni adımlar atan ülkemiz, kendi kültür ve değerlerine sahip çıkarak her konuda kendini ilerletmiştir. Kendi mimarisi olan cami halılarımızı göz önüne olarak bu kanıya katılabilirsiniz. Motif ve desenleriyle göbekli cami halısı, saflı cami halısı, seccadeli cami halısı, yün cami halısı, naturel cami halısı bulunur.

  13. Bu durum da haliyle fiyatın yükselmesine olanak sağlıyor. Bunların dışında seçtiğiniz cami halısının modeline göre de fiyat değişiklik gösterebiliyor. Örnek vermek gerekirse seçtiğiniz cami halısı modeline göre kullanılan hammadde değişebiliyor. Bu haliyle fiyata yansıyor. Bazı firmalarda her bütçeye uygun kaliteden ödün verilmemiş birçok model ve seçenek bulunmaktadır.

  14. Kalkınma ve ilerleme yolunda her geçen gün yeni adımlar atan ülkemiz, kendi kültür ve değerlerine sahip çıkarak her konuda kendini ilerletmiştir. Kendi mimarisi olan cami halılarımızı göz önüne olarak bu kanıya katılabilirsiniz. Motif ve desenleriyle göbekli cami halısı, saflı cami halısı, seccadeli cami halısı, yün cami halısı, naturel cami halısı bulunur.

  15. What i do not understood is in reality how you’re no longer really a lot more well-favored than you might be right now.
    You’re so intelligent. You understand therefore considerably relating to this subject,
    made me in my opinion consider it from numerous varied angles.
    Its like women and men aren’t fascinated except it’s one thing to accomplish with Woman gaga!

    Your own stuffs great. Always maintain it up!

  16. İslamiyet için önemli olan camiler İslamiyet’in yayılması ile birlikte kurulmuş, insanları bir araya getiren anlamına gelmektedir. Cami içerisinde ki düzen ve temizlik İslamiyet’in gerektirdiği gibi insanın kendini kirlerden arındırması gerektiği gibi ibadet ettiği yeri de temiz tutmalıdır. Cami içerinde ayakkabı ile girilmez. Cami halısı da bu konuda çok önemlidir. Cami halıları temiz olmalı ve belli bir düzene göre serilmelidir. Kendi sektöründe birçok cami halısı üreten firma ve şirketler vardır. Uygun fiyatta ve birçok çeşitte önümüze sunulan cami halıları güzel desen ve renkleriyle adeta insanı büyülüyor. Renklerinde anlam ve derinlik her zaman insana huzur vermiştir. Bu konuda da birçok cami halısı çeşitleri vardır. Cami halısı modelleri iplik ve dokuma kalitesini önemseyiniz, kullanılan malzeme ve kumaşı türden türe farklılık göstermektedir. Aynı durum cami halısı fiyatları içinde aynıdır her bütçeye uygun cami halısı bulabilirsiniz.

  17. İslamiyet için önemli olan camiler İslamiyet’in yayılması ile birlikte kurulmuş, insanları bir araya getiren anlamına gelmektedir. Cami içerisinde ki düzen ve temizlik İslamiyet’in gerektirdiği gibi insanın kendini kirlerden arındırması gerektiği gibi ibadet ettiği yeri de temiz tutmalıdır. Cami içerinde ayakkabı ile girilmez. Cami halısı da bu konuda çok önemlidir. Cami halıları temiz olmalı ve belli bir düzene göre serilmelidir. Kendi sektöründe birçok cami halısı üreten firma ve şirketler vardır. Uygun fiyatta ve birçok çeşitte önümüze sunulan cami halıları güzel desen ve renkleriyle adeta insanı büyülüyor. Renklerinde anlam ve derinlik her zaman insana huzur vermiştir. Bu konuda da birçok cami halısı çeşitleri vardır. Cami halısı modelleri iplik ve dokuma kalitesini önemseyiniz, kullanılan malzeme ve kumaşı türden türe farklılık göstermektedir. Aynı durum cami halısı fiyatları içinde aynıdır her bütçeye uygun cami halısı bulabilirsiniz.

  18. İslamiyet için önemli olan camiler İslamiyet’in yayılması ile birlikte kurulmuş, insanları bir araya getiren anlamına gelmektedir. Cami içerisinde ki düzen ve temizlik İslamiyet’in gerektirdiği gibi insanın kendini kirlerden arındırması gerektiği gibi ibadet ettiği yeri de temiz tutmalıdır. Cami içerinde ayakkabı ile girilmez. Cami halısı da bu konuda çok önemlidir. Cami halıları temiz olmalı ve belli bir düzene göre serilmelidir. Kendi sektöründe birçok cami halısı üreten firma ve şirketler vardır. Uygun fiyatta ve birçok çeşitte önümüze sunulan cami halıları güzel desen ve renkleriyle adeta insanı büyülüyor. Renklerinde anlam ve derinlik her zaman insana huzur vermiştir. Bu konuda da birçok cami halısı çeşitleri vardır. Cami halısı modelleri iplik ve dokuma kalitesini önemseyiniz, kullanılan malzeme ve kumaşı türden türe farklılık göstermektedir. Aynı durum cami halısı fiyatları içinde aynıdır her bütçeye uygun cami halısı bulabilirsiniz.

  19. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts on this kind of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website. Studying this info So i am satisfied to convey that I have a very excellent uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I such a lot for sure will make certain to do not put out of your mind this site and give it a glance regularly.